יום ראשון, 18 בנובמבר 2012

הנקה בתקופות חירום ודחק- מתוך האתר שלנו

לאור המצב הבטחוני בארץ בימים האחרונים, ראינו לנכון להזכיר את המידע החשוב הזה בנוגע להנקה.
מידע זה נערך והותאם ע"י סוזן דויטש וגבי פישמן-פוסברי יועצות הנקה מוסמכות IBCLC, אחיות טיפת חלב, מחוז צפון, משרד הבריאות ומפורסם באופן קבוע גם באתר הבית של איגוד יועצות ההנקה הישראלי.

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



אנו חשופים בימים אלו למצבי דחק וחרדה אשר הגורם המשותף להם הוא שיבוש שגרת החיים העלול להתבטא במקרים מסוימים בשיבוש אספקת שרותים חיוניים, בצורך בעזיבת הבית או בהערכות של שהיה ממושכת במקלטים.
האיום המרכזי עבור ההורים הוא מידת האיום על השלמות הנפשית והפיזית של ילדיהם.

להלן מספר נקודות העשויות לסייע  בהבהרת סוגיות באשר לתהליך ההנקה בזמני חשיפה לארועי דחק וחרדה:
  • ההנקה היא הדרך הטובה ביותר להמשיך ולשמור על הבריאות הנפשית והפיזית של התינוק. תהליך ייצור החלב אינו נפגע בשל אירוע הדחק. בעת חשיפה לאירוע יש השפעה זמנית בלבד על יכולת שחרור החלב. אנו מכירים את התחושות הפיזיות המלוות פחד כגון: יובש בפה, דופק מהיר, רעד בגוף, כפות רגליים וידיים קרירות וכד'. סימנים אלו מתמתנים כעבור זמן קצר, גם אם גורם הדחק ממשיך. כך באופן דומה פועל גם רפלקס שחרור החלב, אשר עלול להפסיק לשחרר חלב בזמן בהלה באופן זמני, אך רק לזמן קצר (דקות). חשוב לזכור כי זרימת החלב וייצורו ימשיכו כל  עוד תמשיכו להצמיד את התינוק לשד וזאת מאחר ומערכת ייצור החלב היא מערכת הסתגלותית, שנועדה לספק את צרכיו של התינוק גם במצבי דחק.
  • בכל תקופות הדחק, יש חשיבות עליונה לא לעצור את זרימת החלב. אם בכל זאת את מרגישה שאינך יכולה להיניק את תינוקך באופן זמני, חשוב להוציא את החלב מהשד באמצעות משאבה או באופן ידני בתכיפות השווה למספר ההנקות אותן יונק התינוק בדרך כלל. אל תתני לשד לנוח, כי מתן מנוחה לשד עלול לגרום להיווצרות גודש, חסימות שד דלקות שדיים ומורסות בשד.
  • מגע עור-לעור מסייע לתינוק לחוש בטוח ועשוי להפחית את מידת הנזק הרגשי בשל החשיפה לטראומה או לדחק. בנוסף מסייעים הורמוני ההנקה המופרשים, לאם לחוש רגועה יותר.
  •  גם אמהות שאינן אוכלות באופן מאוזן או אוכלות כמויות מופחתות בשל המתח והחרדה, עדיין יכולות להיניק באופן תקין ויעיל.
  • בתקופות מתח וחרדה עלולה המערכת החיסונית שלנו לסבול מירידה מסוימת בתנגודת הגופנית, ולכן יש חשיבות להמשיך להיניק כדי לאפשר לתינוק הגנה מרבית בפני מחוללי מחלה גם במקומות בהם תנאי ההיגיינה ירודים יותר כגון מקלטים ומרחבים צפופים באנשים.


עקרונות להנקה שמחה
ודאי שההנקה אינה מכאיבה = עיקרון ההצמדה הנכונה
תני לתינוק לינוק בתדירות גבוהה על פי בקשתו = עקרון הביקוש וההיצע
דעי שאת מסוגלת לייצר מספיק חלב שיספק את תינוקך באופן מלא לפחות 6 חודשים = עקרון הביטחון בגופך

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
נקודות אלו לוקטו, נערכנו והותאמו מתוך מסמכים שנכתבו ע"י  הWHO, (ארגון הבריאות העולמי) ארגון הUNICEF וILCA (הארגון הבין לאומי של יועצות ההנקה)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה