יום ראשון, 20 באוקטובר 2013

ד"ר ג'ק ניומן על ירידה במשקל התינוק בימים הראשונים/ כרמית חוטר


נתקלתי בסטטוס שכתב ד"ר ג'ק ניומן בדף הפייסבוק שלו וחשבתי שהוא יסייע לדייק שאלה שעולה פעמים רבות.
אני נפגשת עם יולדות שמספרות שכבר בבית החולים לא היה להן חלב ואפילו הצוות הרפואי אמר להן זאת והמליץ לתת תוספות רק בימים הראשונים עד שיסתדר, מה שכמובן מטעה ומקשה על התחלת והמשך ההנקה. אז ביקשתי מד"ר ג'ק ניומן רשות לתרגם ולפרסם את הסטטוס הבא שלו שהוא פוסט שלם לכל דבר:


יכול להיות שהעליתי כבר בעבר פוסט בנושא ירידה במשקל של 10%, אולם זה נושא ששווה לחזור עליו שוב ושוב בכדי לחדד ולדייק.
בבתי חולים רבים בצפון אמריקה (וגם בישראל כ.ח),מתייחסים ל 10% ירידה ממשקל התינוק כמדד מדויק של איך הולכת ההנקה בימים הראשונים לאחר לידה. למעשה, זו טעות מוחלטת. לא רק שזה צעד חסר תועלת, זה יותר גרוע מחסר תועלת, כי זה גורם לכך שלעתים קרובות מדי תינוקות מקבלים תוספת מיותרת והאם והתינוק לא מקבלים את העזרה הנדרשת להם בכדי להצליח בהנקה.


הנה כמה סיבות:

1.     הרוב המכריע של הנשים מקבלות כמויות גדולות של נוזלים בעירוי במהלך הלידה. חלק מנוזלים אלו מועברים אל התינוק ברחם , כך שהתינוק נולד  " overhydrated " – "כבד מאוד". כשהוא נולד, הוא מתחיל להפטר מהנוזלים האלה החוצה דרך השתן ורק לאחר מכן מתחיל לתת שתן בצורה "נורמלית". כך שהתינוק לא ממש מאבד משקל, ואין זה מתאים פשוט לשקול במשקל בכדי לקבוע אם הוא יונק היטב, או אם הוא צריך תוספת.



2.     משקלים שונים שוקלים באופן שונה. ראיתי שני משקלים ששקלו בהבדל של 400 גרם עבור תינוק שנשקל בהפרש של מספר דקות. ברוב המשקלים אין הבדלים כל כך גדולים, אולם יצא לי לראות שני משקלים בדיוק אותו הדבר שיוצרו על ידי אותו היצרן ושקלו תינוק בהבדל של 85 גרם בין השקילות(!!!) וזה כנראה לא יוצא דופן . 85 גרם אצל תינוק ששוקל 3 ק"ג הם  כמעט 3% , כך שעוד לפני שהתינוק מתחיל את חייו הוא עלול "לאבד" 3% ממשקל הלידה שלו. שימו לב שרוב התינוקות יישקלו בפעם הראשונה בחדר הלידה ולאחר מכן, בתינוקייה במכשיר שונה.



3.      אפילו אם התינוק נשקל באותו מכשיר שקילה בדיוק, עלולה להתרחש שגיאה בקריאת המשקל או ברישום ותיעוד המשקל. שגיאות אלו נעשות לעיתים תכופות. אנחנו תיעדנו תינוק אחד ששקל בלידה 2.58 ק"ג ו 5 שעות מאוחר יותר שקל 3.1 ק"ג. בדרך כלל, תינוקות לא נשקלים כל 5 שעות, אבל ללא ספק מה שקרה הוא שמישהו הסתכל על התינוק במהלך 5 השעות הראשונות של חייו וחשב "לא יכול להיות שהתינוק הזה שוקל רק 2.58 ק"ג". אולם מה היה מתרחש במקרה הפוך של שגיאה בשקילה? ממשקל של 3.1 ק"ג בלידה ל 2.58 ק"ג למחרת, זהו אובדן של 17% ממשקלו של התינוק. האם תוכלו לדמיין  את הפאניקה שתתרחש?



4.      ישנה אפשרות שבה התינוק אכן אינו מקבל מספיק חלב בהנקה. כאשר יולדת מקבלת הרבה נוזלים במהלך הצירים, הלידה ובהתאוששות אחרי. קורה לעתים קרובות שכמויות גדולות של נוזלים בגוף גורמים לכך שלא רק הרגליים והאצבעות של האם נפוחות (בצקת) לאחר הלידה, אלא גם הפטמה וההילה. כתוצאה מכך, לתינוק יש קושי להתחבר לשד ולכן הוא אינו מקבל את הקולוסטרום שזמין לו.




מה שהתינוק זקוק לו אינו בהכרח נתינה אוטומטית של תוספת, אלא בראש ובראשונה התינוק זקוק לעזרה בהשגת הצמדה וחיבור טובים יותר לשד בהנקה. זה דורש עזרה טובה מצוות בית החולים והמיילדות , לעיתים טכניקת "לחץ הפוך"  "reverse pressure" תעזור לריכוך סביב הפטמה וההילה, וכך יתאפשר לתינוק להתחבר טוב יותר ולקבל חלב מהשד בהנקה.

למרבה הצער, בבתי חולים רבים מדי, הדבר הראשון שנעשה הוא לתת לתינוק בקבוק של פורמולה. וזה בהחלט לא עוזר לשפר את ההצמדה והחיבור של התינוק בהנקה




______________________________

כרמית חוטר יועצת הנקה מוסמכת IBCLC אמא ל5 ילדים ואישה לספי. גרה בכרמיאל. עובדת בכל אזור הגליל והצפון, כרמיאל, משגב, מעלות, עכו, נהריה, צפת, קריות. עובדת גם עם לקוחות כללית מושלם.
הדף של כרמית בפייסבוק





2 תגובות:

  1. אני לקראת לידה ודי מודאגת לגבי העניין של איבוד משקל. פעם בכמה זמן בערך יש לשקול את תינוק כדי לוודא שאינו סובל מתת-תזונה?
    רשלנות בלידה

    השבמחק
  2. בגלל זה כדאי מאוד לשהות בביות מלא בבי"ח לאחר לידה. השעות והימים הראשונים לאחר לידה חיוניים עבור הנקה מוצלחת. קשה בבי"ח קל בבית....

    השבמחק