יום ראשון, 25 בנובמבר 2012

מה, ייעוץ הנקה עולה כסף? כמה?! / עדי יותם

מדי פעם אני נתקלת בפורומים בשאלה שבכותרת.
"אם כל כך חשוב לכן שנשים יניקו," שאלה מישהי לא מזמן, "למה אתן לוקחות על זה כסף? ועוד כל כך הרבה!" 

אז שואלת יקרה, הנה התשובה שלי:

ראשית, נכון: ייעוץ ההנקה מאופיין בכך שלעוסקות בו יש בדרך כלל זיקה רגשית לנושא. כך הדבר במקצועות טיפוליים רבים. ביקור מוצלח שהביא לשיפור חוויית ההנקה של אמא ותינוק מעניק סיפוק שאינו דומה (להערכתי. לא מניסיון אישי) לסיפוק של איש מכירות שמכר לך טויוטה ולא סובארו. יועצות הנקה עוסקות במקצוען לא מתוך מחשבה שכך יוכלו להתעשר, אלא מתוך הידיעה והאמונה שחוויית הנקה מוצלחת טובה לבריאות התינוק ואמו, טובה לקשר בין השניים, וטובה לחברה כולה (מבחינת בריאות הציבור, איכות הסביבה, הקלת נטל הוצאות הבריאות, פחות אובדן ימי מחלה להורים עובדים, ושחרור הורמונים מרגיעים שביכולתם להפוך את העולם לטוב יותר...). 

אבל האם העובדה שאנחנו אוהבות את המקצוע שלנו ושואבות ממנו סיפוק, די בה כדי לפטור אותנו מן הצורך להתפרנס?

לא ממש. די בכך שנחשוב על רופאים, פסיכולוגים ומורים - גם אלה עוסקים במקצועות שיש בהם שליחות, אך מתוגמלים גם כספית על עבודתם.

יש עדיין אנשים שחושבים שייעוץ הנקה פירושו שהיועצת מלטפת את ראשה של האם הסובלת ומעודדת אותה להמשיך ולהניק בכל מחיר, גם אם כואב לה וגם אם התינוק רעב. המציאות רחוקה מן הדימוי הזה. יועצות הנקה מוסמכות מסייעות לאמהות לשפר את טכניקת ההנקה, כך שהכאבים והפצעים ייעלמו; מנחות בכלים מעשיים להגברת כמות החלב אם יש בכך צורך; מאתרות מצבים רפואיים שונים ומפנות לטיפול של בעלי מקצוע אחרים במידת הצורך; מעריכות את טכניקת ההנקה ובונות עם האם תכנית לשיפור; מתרגלות עם האם מגוון של תנוחות שיקלו עליה במגוון מצבים; ועוד ועוד.

כדי לקבל את ההסמכה הבינלאומית IBCLC יועצות ההנקה עוברות קורסים שנבדקו ואושרו על ידי הוועד הלאומי המסמיך אותנו, כולל קורסים באנטומיה ובפיזיולוגיה; וצוברות אלפי שעות קליניות כדי שיוכלו לגשת לבחינת ההסמכה הבינלאומית. עליהן לחדש את ההסמכה הזו מדי כמה שנים (להבדיל מרואה חשבון, עורך דין או רופא, שעוברים בחינת הסמכה אחת בחייהם) ולהציג הוכחות שנכחו בימי עיון, הרצאות וכנסים כדי לשמור על הידע שלהן עדכני ומקצועי. הלימודים הנדרשים הן ברמה של לימודי תעודה או תואר ראשון. כמעט כל היועצות המוסמכות בארץ הן בעלות תואר אקדמי קודם. אלה שאין להן השכלה אקדמית רשמית, נדרשו להכשרה ארוכה יותר לפני שיכלו לגשת לבחינת ההסמכה.

מסלול ההכשרה הארוך הזה עולה כסף. וההוצאות לא נגמרות עם קבלת ההסמכה: יש לנו ביטוח אחריות מקצועית, הוצאות על מכשור ועל ציוד מתכלה, על נסיעות לביקורי הבית, הוצאות טלפון, הנהלת חשבונות ועוד ועוד. וכמובן - גם הזמן שלנו שווה כסף. 

הגיוני לחשוב שמערכת הבריאות תישא בעלויות ייעוץ ההנקה. ככלות הכל, לא משלמים מאות שקלים באופן פרטי על טיפול בדלקת אוזניים או בדלקת ריאות, אז למה מערכת הבריאות לא מממנת את מניעת המחלות האלה ועוד רבות אחרות? זה לא מפני שהמערכת לא יודעת שתינוקות שאינם יונקים עולים לה הרבה כסף; היא מודעת לכך היטב והדבר מתבטא בהמלצות משרד הבריאות הישראלי באשר להנקה. ועדיין, מקצוע ייעוץ ההנקה הוא צעיר יחסית ולא מוסדר עדיין. חלק מקופות החולים מממנות באופן חלקי או מלא ייעוץ הנקה, כך גם חלק מביטוחי הבריאות הפרטיים, אך הדרך להכנסת שירותיי יעוץ הנקה לסל הבריאות עדיין ארוכה. ובינתיים, האמהות משלמות.

ולמה כל כך הרבה? אפילו אם זוכרים שההוצאה על תינוקות שאינם יונקים גדולה פי כמה מן ההוצאה על ייעוץ הנקה, עדיין מדובר בהוצאה לא מבוטלת. אבל כשמביאים בחשבון את הדברים שפירטתי לעיל - משך ועלות ההכשרה, והשמירה על ההסמכה - לא מדובר בתעריף יוצא דופן יחסית לשירותים דומים. 


~~~~~~~~~~~~


עדי יותם היא יועצת הנקה מוסמכת IBCLC משנת 2008 ומדריכה בליגת לה לצ'ה מאז שנת 2000. עובדת באזור השרון והמרכז. מחברת שותפה של "לחזור לעבודה, להמשיך בהנקה" – מדריך לאמהות מניקות החוזרות לעבודה, ובעלת הבלוג "קפה על חלב" - פייסבוק 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה