יום רביעי, 8 באוגוסט 2012

פעילויות לכבוד שבוע ההנקה הבינ"ל- במאמי ליס/ יעל פנחסי


במועדון היולדות "מאמיליס" חוגגים את שבוע ההנקה הבינלאומי. 
ביום ב' התכנסנו במועדון לבוקר פתוח, בו האמהות קיבלו ייעוצים פרטניים. במפגש השתתפו סגל יועצות ההנקה המוסמכות IBCLC של מועדון היולדות : אסתר גרוניס, רויטל הררי, הילה סטרול ואנכי, יעל פנחסי



בחרתי סיפור אחד מרגש משלל הייעוצים שהיו בבוקר הזה שמסמל בעיני את חשיבות התהליך בטיפול באתגרים השונים שעולים בהנקה.
דנה (שם בדוי)  ילדה את ביתה אלה (שם בדוי) בביה"ח ליס והגיעה אלינו למלונית כשהיא אינה מניקה כלל. במהלך הלידה הסבוכה קיבלה דנה זירוז (פיטוצין) שככל הנראה יצר עיכוב בשחרור החלב. בימי האשפוז במחלקה ניסתה דנה להניק את ביתה ללא הצלחה בשל קשיי התחברות לשד. דנה פנתה לייעוץ במחלקה והודרכה לסחוט את הקולוסטרום לכפיות. תחילה לא הצליחה לסחוט אף טיפה, אך מסחיטה לסחיטה חל שיפור. בינתיים, האכילה את אלה בהאכלת אצבע באמצעות צינורית סיליקון דקיקה, שיטה שמטרתה לשמר את המציצה המולדת של התינוק כדי להמנע מקשיים בהמשך.
ביום השלישי, היום בו הקולוסטרום משנה את הרכבו לחלב המעבר והכמות גדלה, התעוררה דנה בבוקר כשהיא מתארחת במלונית עם שד גדוש ובצקת בעטרה. היתה זו שימחה גדולה מהולה בכאב. מיד נרשמה לקבל ייעוץ הנקה, שם נפגשנו לראשונה. הצטברות הנוזלים בעטרה חסמה את דרכו של החלב ביציאה, טיפלתי בה באמצעות עיסוי מתאים לבצקת שמטרתו לפנות את הנוזלים מהעטרה ולאפשר לחלב לזרום החוצה. לאחר העיסוי החלב החל לזרום ודנה החלה בשיגרת שאיבות. שיחררתי את דנה מן המלונית עם תכנית מסודרת של שאיבה והדרכה להאכלה קצובה מבקבוק (דרך האכלה שמסייעת בשימור המציצה המולדת של התינוק). בנוסף, אובחנה אצל אלה לשון קשורה אחורית שהיתה הגורם לקשיי ההתחברות.
לאחר ששבו הביתה המשיכה דנה בליווי המקצועי ובצעדים קטנים כבשו השתיים הצלחה אחר הצלחה. בגיל 4 ימים אלה הצליחה לראשונה להתחבר באמצעות פטמת סיליקון ולינוק הנקה מלאה, אך ההנקות שהגיעו אחריה היו מלוות בקשיים. דנה פנתה אל רופא המשפחה וקיבלה הפנייה להתרת הלשון הקשורה. לאחר ההתרה נסיונות ההנקה לא הצליחו, אך דנה לא התייאשה. היא המשיכה לנסות בנינוחות וההנקות באמצעות פטמת הסיליקון הפכו נוחות ורגועות יותר בהדרגה. הפעם הבאה בה פגשנו את דנה היתה במפגש במועדון "מאמיליס" בו חוותה עוד הצלחה בדרכה להנקה מלאה. בעזרתה האדיבה והמנוסה של אסתר גרוניס אלה ינקה לראשונה ישירות מן השד.
היה זה רגע מרגש לכולנו לראות כיצד תינוקת שלא הצליחה כלל להתחבר לשד ולינוק בימים הראשונים, עברה כברת דרך מלאת תלאות, צעד אחר צעד, בליווי מקצועי ועבודת צוות מדהימה עם אמא מלאת מוטיבציה, הצליחו השתיים לחוות הנקה נעימה וזורמת, מלאה ונטולת כאב כשבועיים וחצי לאחר הלידה. 

חלק מהאתגרים העולים בהנקה דורשים טיפול מתמשך, ולא ניתנים לפתרון מיידי. מפאת הקושי האופייני לימים שלאחר הלידה אין זה פשוט לאמא להתמודד עם האתגרים הללו. אבל כשמסתכלים לאחור ממרומי הנקה ממושכת מהם שבועיים וחצי לעומת שנה? שנתיים? שלוש?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה